Elevhälsa
Elevhälsan ska enligt skollagen stödja elevens utveckling mot utbildningens mål.
Hälsa och lärande hänger ihop. Elevhälsa handlar om att främja hälsa och skapa förutsättningar för inlärning och utveckling hos alla elever. Eleverna ska ha tillgång till medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska kompetenser.
Arbetet med elevhälsa ska i första hand vara förebyggande och ha en hälsofrämjande inriktning. Fokus bör ligga på att skapa en så positiv lärandemiljö som möjligt för alla elever, vare sig eleven är i behov av särskilt stöd och hjälp för sitt lärande eller inte.
Målet med elevhälsoarbetet är att alla elever ska ges möjlighet att nå de nationella målen och kunskapskraven i skolan. Eleverna ska känna att skolan är meningsfull, begriplig och hanterbar. Genom att bygga på elevens styko och skapa goda relationer ges möjligheten att växa såväl kunskapsmässigt som personligt. För att skolan ska vara en mötesplats för lärande och utveckling behöver vi abeta på många olika sätt för att skapa så gynnsamma lärmiljöer som möjligt för eleverna.
Elevhälsoteamet träffas och följer upp insatser kring enskilda elever och arbetar för att alla elever ska nå utbildningens mål. Ibland behöver vi hitta lösningar och lämpliga åtgärder tillsammans med vårdnadshavarna, för att komma tillrätta med elevens skolsituation. Då kallar rektor till elevhälsomöte (EHM). EHM är ett protokollfört möte där vårdnadshavare, berörd skolpersonal och representant från elevhälsan deltar. Elevhälsan arbetar inte bara på individnivå utan också tillsammans med övrig personal på gruppnivå, till exempel med vädegrundsarbete, fadderverksamhet och styrda rastaktiviteter.
På Johannesbäcksskolan finns ett medvetet elvhälsotänkande hos alla som jobbar på skolan. Varje lärare som i sin undervisning uppmärksammar att en elev på något sätt behöver särskilt stöd har ansvar att se till att elevernas behov lyfts för att kunna åtgärdas. Det ansvaret har också fritidspersonal under fritidstid. Elevhälsa är ett gemensamt ansvar för skolans personal.
I Johannesbäcksskolans elevhälsoteam ingår skolsköterska, skolpsykolog, kurator, speciallärare, biträdande rektor, rektor och logoped.
Läs vidare i vår elevhälsoplan (DOCX, 876 KB).
Likvärdig service till alla - HBTQI+:
Uppsala kommun satsar på att öka kunskapen och kompetensen om hbtq-personers situation för att garantera likvärdig service till alla. Vi ska vara en öppen och inkluderande kommun där alla har lika rättigheter och samma möjligheter. Kommunen ska garantera ett likvärdigt bemötande i alla verksamheter oavsett kön, könsidentitet, könsuttryck och sexuell läggning.Uppsala kommuns elevhälsa har idag en hög kompetens i HBTQI+-frågor.
Läs gärna mer på www.uppsala.se/hbtq där det finns mer information om vad hbtq-diplomeringen innebär.