Träna hemma - fiffiga program

Här kommer lite tips på hur man på ett litet roligare sätt kan träna upp sina kunskaper hemma.

Det sägs att repetition är all kunskaps moder och visst ligger det något i det. Elever idag uppskattar att digitalt lära sig nya saker och utnyttja tekniken. Här kommer därför en lista på sidor vi rekommenderar till att träna hemma:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Här är länken till Övningsmästaren där ni kan hitta uppgifter till boken New Whats Up! där kan ni träna ord och uttryck till de olika kapiteln. Det går även att få bokens texter upplästa! Boken används i åk 4-5.

En rolig sida med engelska pyssel, övningar osv! Learn English Kids!

På elevspel.se har en del elever ett eget login där de kan gå in och träna spel i olika ämnen. Ibland får de läxa och färdiga uppdrag att göra (kika under medlem ifall uppdraget inte visar sig direkt när ni loggar in). Det går också att träna utan ett login, skillnaden är att poängen man får inte sparas till nästa gång.

Läraren kan enkelt följa upp elevens framsteg och se ifall uppdragen/läxorna är gjorda, hur lång tid det tog och ur många försök som krävdes.

(OBS: eftersom detta är ett gratisspel så förekommer en del reklaminslag, vi tycker spelet är så pass bra att vi istället väljer att prata med barnen och reklam och dess budskap. Vi tycker det är viktigt att rusta barnen så att de kan hantera reklam och liknande på ett bra sätt och kommer fortsätta arbeta med detta under nätvettslektionerna. Vilken reklam som visas är något som vi i skolan inte kan förutse eller påverka utan det beror helt på vilka hemsidor datorn varit inne på tidigare).

En sida där man kan träna huvudräkningstabeller är Klas matematik.

Träna matte hemma via NOMP.se på ett kul sätt med flera olika svårighetsnivåer. Skolan har en skollicens vilket gör att alla elever har ett eget login. Eleverna bör alltså logga in med samma login hela tiden för att kunna se sin kunskapsutveckling. Läraren kan även ge läxor som är lätta att följa upp och som ger bra underlag för bedömning hur eleven ligger till.

Ännu en sida där du kan träna matematik: Mathisfun.

blobid0.jpg

Eleverna har även egna inlogg på Bingel. Det är en sida med uppgifter till flera av de läromedel som vi använde i t.ex. so, sv och eng. Läraren kan även ge uppdrag här under lektionstid eller i läxa som är  lätta att följa upp och som ger bra underlag för bedömning hur eleven ligger till.

Seterra Online hjälper dig att lära dig alla typer av namngeografi - länder, flaggor, svenska landskap, hav, delstater, huvudstäder och andra städer i Europa, Asien, Afrika, Sydamerika och Nordamerika. Seterra har funnits sedan 1998, är översatt till 25 olika språk och används av flitigt barn, ungdomar och vuxna i Sverige och resten av världen.

På Toporopa kan du också träna mer på Sveriges städer och vatten & öar. Här hittar du också Europas länder, bergskedjor osv.

Lycka till!

Uppdaterad: