Se nyhetsinslag där vi är med på SVT

5A är med i "Höstförsöket" och hjälper forskare på SLU ta reda på hur långt hösten kommit i sin utveckling på olika platser runt om i Sverige. Länk till nyhetsartikeln finns nu.

Här kan ni se nyhetsinslaget och läsa mer:

Bakgrund:

Onsdagen den 23/9, fick klassen besök av Calle Elfström, miljö- och vetenskapsreporter, från SVT Nyheter. Han följde med klassen när vi undersökte lövens höstfärger i tågparken. Undersökningen är ett led i vårt samarbete med SLU och Höstförsöket. Calle har intervjuat barnen om vad de tänker om klimatförändringarna och om höstförsöket.

Skolan har även tidigare år varit med i höstförsöket och vi tycker det är ett  utmärkt tillfälle att träna på följande kunskapskrav:

Vi beskriver samband i naturen utifrån upplevelser och utforskande av närmiljön. Vi gör enkla observationer av hösten genom fältstudier. Vi dokumenterar undersökningarna och jämför vårt arbete med andras.

25 september 2015