Avslutningsord från Rektor

I januari är det dags för Rektor Madeleine Öjdeby att gå i pension, läs hennes avskedsbrev här.

Man ska sluta när det är som bäst. I alla fall är det så jag tänker, och konsekvensen av det är att jag har fortsatt och fortsatt att arbeta för det har bara blivit bättre och bättre, men i januari kommer jag att lämna rektorsjobbet här på Johannesbäcksskolan för att avsluta mitt yrkesliv.

Tiden i Johannesbäcks och Brantings skolor har periodvis varit utmanande och stundtals även frustrerande, men sammantaget ändå oerhört spännande och stimulerande.

Johannesbäcksskolan är en fantastisk skola. Det får jag ofta bekräftat av både föräldrar, elever och skolmänniskor. Engagemang och kompetens ligger på topp hos alla i personalen. Det är ett engagemang utöver det vanliga och det gynnar våra elever.
Akuta "bränder" som ger behov av kortsiktiga lösningar är ovanliga och vi kan istället ägna oss åt långsiktiga och förebyggande insatser.

Men visst finns det områden att utveckla. Genom kollegial samverkan och coachning ska vi lyfta undervisningen till toppnivå – vår vision är ju en skola att längta till och det gäller både elever och personal.
Parallellt med att utveckla undervisning och ämnen jobbar vi med språkutveckling, elevhälsa, föräldrasamverkan, likabehandling, och allt annat som är viktigt för att vår vision ska bli verklighet.

Efter att ha varit rektor i 20 år på Branting och Johannesbäcksskolan känns det som en stor omställning att sluta, och jag kommer att sakna er alla. Men jag har fortfarande ett par månader kvar att njuta av skolan inifrån samtidigt som jag försiktigt trappar ner.

Det känns naturligtvis extra roligt att hälsa min efterträdare Eva Irnell Ahlberg välkommen att vara Rektor i Johannesbäcksskolan. Hon har varit biträdande rektor på skolan under många år och är väl insatt i allt som har med skolan att göra.

Madeleine Öjdeby

18 oktober 2016